7 tips om succesvolle e-mails en nieuwsbrieven vanuit Vreugd Online te versturen

Het versturen van e-mails of nieuwsbrieven naar leden is een slimme manier van communiceren. Je houdt leden betrokken bij je organisatie en kan eenvoudig en snel informatie delen.

Bij elk pakket van Vreugd Online zit een koppeling met het e-mailprogramma Mailchimp inbegrepen. Hiermee aan de slag gaan is heel gemakkelijk. De ontvangers van de e-mail staan al in je database, dit is namelijk je ledenbestand of een gedeelte hiervan. De boodschap kun je zelf verzinnen, een leuk design geven en met één druk op de knop versturen. Zo kun je door gebruik te maken van e-mail jouw leden op de hoogte brengen van bijvoorbeeld:

  • een speciale clinic die je organiseert;
  • het erelid van de maand en hem of haar in het zonnetje zetten;
  • de contributie van komend seizoen vertellen;
  • potentiële nieuwe leden warm maken voor een abonnement.

Niet alle e-mails die je verstuurd zullen 100% knallend succes met zich meebrengen. Wij hebben 7 tips op een rij gezet die jou hopelijk inspireren om goede e-mails te schrijven en te versturen. Daarmee willen we laten zien dat e-mail binnen een online ledenadministratie systeem een hele handige tool is om te gebruiken.

Minder is meer

De ontvanger heeft gemiddeld 8 seconden de aandacht voor jouw e-mail. Zorg dus dat je to the point bent en niet teveel tekst schrijft. Ondersteun je verhaal met afbeeldingen.

Zet de ontvanger op nummer 1

Verplaats jezelf in de schoenen van de ontvanger. Waarom zou hij of zij jouw e-mail moeten lezen? Maak je e-mail persoonlijk door bijvoorbeeld de voornaam te gebruiken. Mailchimp biedt deze mogelijkheid automatisch.

Grijp de aandacht

Schrijf een prikkelende onderwerpregel en grijp zo de aandacht van de ontvanger. Dan is de kans groter dat je boodschap gelezen wordt. Maak je verhaal zo relevant mogelijk.

Gebruik linkjes naar je website

Het beste kun je de boodschap die je wil overbrengen scheiden van de informatie die op je website te lezen is. In de e-mail heb je namelijk niet zo veel ruimte om lappen tekst over te brengen. Zorg in de e-mail voor een kleine “teaser” en voeg een link naar je website toe waar meer informatie staat. Zo krijgt je website meer bezoekers en houd je de e-mail kort en relevant.

Leuk design

Het oog wil ook wat. Zorg dat je tekst afwisselt met afbeeldingen. Vaak grijpen afbeelding eerst de aandacht en gaat men daarna pas lezen.

Stuur niet om het sturen

Als je met jezelf hebt afgesproken om een wekelijkse nieuwsbrief te versturen, dan heb je 2 opties: dat volhouden of daarmee stoppen. Zorg dat je altijd wat nieuws te communiceren hebt. Mensen krijgen tegenwoordig zoveel e-mails op een dag dat zij erg selectief zijn waar de aandacht naar toe gaat. Zit jouw e-mail daartussen met een onzin-gehalte, is de kans groot dat je veel uitschrijvingen krijgt. Redt je een wekelijks bericht niet? Dan kun je best terugschroeven naar één keer per twee weken.

Blijf up-to-date

Je bent specialist op jouw vakgebied. In dat gebied vinden ontwikkelingen plaats. Houd jezelf up-to-date en bedenk van alle informatie die jij verzameld of het interessant kan zijn voor jouw ledenbestand. Het kan een leuk stukje tekst worden in de maandelijkse nieuwsbrief.

Conclusie

E-mail is een krachtig communicatiemiddel. Met Vreugd Online is het versturen van e-mails eenvoudig en snel te realiseren. Gebruik jij het al voor jouw organisatie?